Haiti sans le vodou

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Gelin_

Haiti sans le vodou

Post by Gelin_ » Thu Jul 06, 2006 8:40 am

Haiti, peut-elle se concevoir sans le vaudou, se demande le professeur Matsua</b>

En Haiti, la situation des vodouisants n'est pas différente de celle des Haitiens vivant en milieu rural et qui sont considérés comme des paysans et non des citoyens haitiens. L'anthropologue et professeur d'université Grégoire Dienguelé Matsua croit qu'il est temps de rompre avec la dichotomie ville/campagne, paysan/citadin, qui, selon lui, déchire le tissu social haitien !

Par Djems Olivier

P-au-P, 4 Juil. 06 [AlterPresse] --- Le professeur Grégoire Dienguelé Matsua dénonce l'exclusion dont est victime, selon lui, la culture vaudou, au sein de la société haitienne.

Matsua, spécialiste du vaudou haitien, s'exprimait le 2 juillet 2006, à la Faculté des Sciences Humaines (FASCH) de l'Université d'État d'Haiti (UEH), durant une conférence-débat. Cette activité s'inscrivait dans le cadre d'un cours de Sociologie de la Religion.

Pour le chercheur, qui enseigne à la Faculté d'Ethnologie de l'UEH, l'État est le principal responsable de d'exclusion du vaudou. « Il y a un mariage entre les citadins et l'État, parce que ce dernier reste concentré à Port-au-Prince », affirme-t-il.

« Le vaudou propose de nouveaux modèles de société. Il n'est pas opposé à l'innovation, à l'invention, à la nouveauté », déclare le docteur Matsua, qui se demande si « la société haitienne peut se concevoir sans le vaudou » et vice versa.

Le professeur estime que le vaudou, considéré comme une « richesse culturelle », représente « un creuset » pour le peuple d'Haiti. « C'est le support de la manifestation de l'intelligence humaine dans le temps », dit-il.

Expliquant le système vaudou à ses étudiants, l'anthropologue explique qu'il est bati sur une relation triangulaire entre l'homme, le loa et la terre. Le vaudo « n'est ni l'un ni l'autre, mais la combinaison de ces trois éléments ».

Le vaudou rassemble aussi les pratiques de « 21 nations » africaines, identifiées à travers 21 façons de s'exprimer. Ces langues sont à l'origine du Créole haitien, précise-t-il.

Au plan historique, Dienguelé Matsua présente le vaudou comme « le témoin de l'existence du marronnage » et non « un instrument de marronnage ».

Il ajoute que le vaudou constitue un socle de l' « haitiannité » et prône la tolérance, non la persécution.

D'autres pays qui ont connu la colonisation expérimente des pratiques semblables, notamment, le Brésil, avec le Candomblé.

Cependant, « au Brésil, les adeptes du candomblé peuvent facilement s'exprimer. Par contre, chez nous en Haiti, si la police surprend une personne en train d'allumer des chandelles en plein midi dans un carrefour, elle sera pourchassée », souligne l'anthropologue.

Pour le chercheur, une contradiction traverse la société haitienne par rapport au vaudou. « Pour les protestants, le vaudou est le reflet du mal », dit-il. Pourtant, ajoute-t-il, le vaudou est présent dans les cérémonies ecclésiales à travers les rythmes musicaux exécutés au tambour, etc.

Le professeur Dienguelé Matsua attire l'attention sur « l'attitude hypocrite » des autorités vis-à-vis du vaudou. Selon une vieille tradition établie dans le pays depuis la signature du concordat de 1960 entre l'État et le Vatican, le nouveau président de la République doit toujours assister à un Te Deum à la Cathédrale de Port-au-Prince le jour de sa prestation de serment.

« Les vodouisants attendent la visite du président René Préval dans les péristyles pour qu'il soit leur président », martèle le professeur Dienguelé, estimant qu'« il y a dans ce pays une crise identitaire à problématiser ».

Durant cet été, les débats sur le vaudou haitien se sont multipliés. Participant au 4e forum transculturel d'art contemporain, dont Haiti était l'hôte du 15 au 30 juin 2006, la Psychothérapeute française Mireille Ain relevait la nécessité de diffuser les grandes valeurs du vaudou.

Elle déclarait à l'agence AlterPresse que « le vaudou c'est une explication du monde, une architecture du monde, c'est une sagesse, c'est le partage et la tranquillité intérieure ». [do gp apr 03/07/2006 00:15]


P.S.

Gelin_

Re: Haiti sans le vodou

Post by Gelin_ » Thu Jul 06, 2006 8:48 am

[quote]...Cependant, « au Brésil, les adeptes du candomblé peuvent facilement s'exprimer. Par contre, chez nous en Haiti, si la police surprend une personne en train d'allumer des chandelles en plein midi dans un carrefour, elle sera pourchassée », souligne l'anthropologue.[/quote]
Pas vrai du tout.

[quote]Pour le chercheur, une contradiction traverse la société haitienne par rapport au vaudou. « Pour les protestants, le vaudou est le reflet du mal », dit-il. Pourtant, ajoute-t-il, le vaudou est présent dans les cérémonies ecclésiales à travers les rythmes musicaux exécutés au tambour, etc.[/quote]
Le vodou est une religion avec ses adeptes et sa théologie. Mais les rythmes musicaux généralement associés aux péristyles ne sont pas une propriété exclusive des vodouisants puisque ce sont des styles afro-haitiens adoptés par des groupes aussi divergents que le Trio Select et les Etincelles de l'Evangile, par example.

gelin

Gelin_

Post by Gelin_ » Fri Jul 14, 2006 2:59 pm

[quote]...Depi dikdantan, moun lavil ap pratike Vodou tou menm jan moun anndan fon kè peyi a ap pratike krisyanis tou. Pa gen yon separasyon klè ant moun lavil/kretyen epi moun andan fon kè peyi a/vodoyizan. Nan moman aktyèl la mwen plis kwè se yon pèsepsyon ki pa koresponn a reyalite a...[/quote]
Anplis de sa, obsèvasyon sa a (ki kòrèk daprè mwen) pa mache kole nonplis ak zafè madichon ke yo di bondye (te) mete sou peyi a akoz de vodou. Gen vodouyizan kap pibyen mennen paske kretyen ni lavil ni andeyò. E menmjan an tou, gen kretyen kap pi byen mennen pase vodouyizan ni lavil ni andeyò.

Sa fè m sonje yon chante ke frèparan te fè sou kesyon oroskòp la. Yo te di ke gen 2 timoun kifèt anba menm siy, men youn alèz e lap roule yon mercedes pandan ke lòt la ap baye grangou...

gelin

Gelin_

Re: Haiti sans le vodou

Post by Gelin_ » Tue Jul 25, 2006 8:49 am

[quote]Mwen pèsonèlman mwen pa konprann pouki gen yon ensistans pou di vodou se yon relijyon. Vodou pa yon relijyon.</b> Vodou se yon pòt li ye tankou masonnri, rozkwa, matinis elatrye. Ositoke genyen yon inisyasyon, osito ke genyen "inisye", fòk yon moun konpranm ke pray genyen "degre". Pakonsekan, apati de 2 faktè sa yo, yon moun pa ka pale de relijyon ankò....[/quote]
Byen okontrè, se faktè sa yo menm ki lakoz anpil moun gade vodou tankou yon relijyon. E sou kesyon pòt la, se yon mesaj tou ke ou ka jwenn nan tout relijyon. Vodou gen yon teoloji ki konsène bondye, lespri yo (bon ak move), linivè epi moun. Vodou gen yon fason li fè sèvis adorasyon ki santre sou teoloji sa a, e sa lokoz sevis sa yo diferan de sèvis lòt relijyon. Anplis de sa, vodou gen pwòp lidè espirityèl pa l ki kapab ougan oubyen manbo; e lè moun sa yo pa la, ounsi oubyen laplas (sa depan de rejyon peyi a) kapab kenbe pou yo jis yo vini. Tou sa se karaktè yon relijyon daprè mwen.

[quote]So far, majorite gwo entelèktyèl nou yo genyen pyano, vyolon, tout gwo enstriman blan an nan salon yo. Men tanbou sa se yon giyon e yon ledè ke èspri sofistike yo pa ka pèmèt yo ensilte tèt yo ak yon tanbou nan salon yo.[/quote]
Gen anpil gwoup kap fè mizik evangelik ki itilize tanbou kounye a, men lontan se pa konsa sa te ye. Se siy yon gwo pwogrè nan sans sa.

gelin

Jonas
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Post by Jonas » Wed Aug 02, 2006 9:03 am

Mwen te kwè nou te depase stad sou sit sa a; pou nou di ke Vodou pa relijyon.

Li pa relijyon?
Sa li ye?

Alòs se mwayenoryan ki te gen eksklivizite pou yo kreye relijyon?
Moun nan mwayenoryan yo te pi entelijan, ke rès moun sou tè an.

Si w al fouye zo nan kalalou, ou gen dwa di okontrè.

Ki sa Vodou genyen an komen ak Wozkwa ou byen franmasònri?

Eske an 1450, apre tout gwo viktwa sou lènmi li yo OBA EWUARE nan dinasti Wa Benin, bati yon gwo otèl, pou li remèsye OLOKUN eske se pa menm bagay ke Wa ann Ewòp yo te konn fè, lè yo bati Katedral pou yo remesye Sen, Nòtredam elatriye, lè yon bon bagay (dapre yo) rive nan Wayòm yo.

Epi mwen ta renmen yo di ki diferans ki ekziste ant Vodou, ak relijyon Kretyen yo; diferans fondalnatal?

Palan de inisyasyon eske lè yo batize yon ti moun ,ou byen konfime; eske se pa inisye yo inisye l nan relijyon katolik lan?

Tidodo_

Post by Tidodo_ » Wed Aug 02, 2006 12:00 pm

[quote]Mwen te kwè nou te depase stad sou sit sa a;pou nou di ke Vodou pa relijyon. [/quote]

Here is the principal definition, among others, of the world religion in Webster's 1993 Third New International Dictionnary:

[quote] religion 1: the personal commitment to and serving of God or a god with worshipful devotion, conduct in accord with divine commands esp. as found in accepted sacred writings or declared by authoritative teachers, a way of life recognized as incumbent on true believers, and typically the relating of oneself to an organized body of believers 2.... [/quote]

If you exclude the last part of this definition, how does it fit so well with the practice of vodou that questionning it as a religion reflects one's lower rank in life or an educated group? I, for one, sympathize with those who has difficulties appreciating the religious characteristics of vodou. Perhaps I need to be educated in that subject. Men, tèt mwen di. My personal experiences living in Haiti watching those who practiced vodou did not convince me of the benefits of it. I had no such problem with catholicism, protestantism, and others. At least, if anything else, those religions seem to make contributions to society by advocating a certain form of accepted morality, a contributor to good relations among members of a society.

The bigger question is the theme of the first post. What positive effects vodou had on the country and its people, after "bwa kayiman"? Having said I am an ignorant in this religion or sect or "pòt" or whatever else once wants to call it, my observation is that the majority of the people who practiced vodou tends to be among the poorest in Haiti. Please don't get me wrong. I am not saying that there are no affluent people in Haiti practicing the vodou. I was just referring to the majority of the practicioners. There is a good argument that can be made, although the evidence to support it is anecdotal, that the practice of vodou discourages or denies the seeking of more reliable and proven disease therapies among its practicioners with all the cases of thousands of Haitians who die annually of curable diseases. While vodou priests and practicioners claim it to have power to influence the financial and overall fortune of people, its followers in general remain, as mentioned earlier, among the Haitian poorest. They need to ask for a refund for time and money they invested in practicing vodou!

Jean-Marie

Jonas
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Post by Jonas » Wed Aug 02, 2006 5:57 pm

Vodou pa yon relijyon, tankou Hindouism pa yon relijyon, paske yo gen anpil similarite, byen ke yo sòti nan tradisyon ki diferan.

E pi ou di ke ou pa wè benefis ki genyen nan pratik Vodou. Yon sistèm kwayans ki soutni de santèn milyon moun nan Amerik lan, mwen pa ta kwè yon moun ta oze di ke pa gen benefis ladan l.

Si pa gen benefis nan pratik Vodou, ki benefis ki genyen nan pratik Krisyanism?

Sonje byen ke pandan anviwon 10 syèk, si pa plis-ant 5yèm ak anviwon 16zyèm syèm, krisyanism se te relijyon ki te pi retwograd, pi anti-pwogrè ki te ekziste nan monn lan. Se te epòk diktati absoli klèje katolik lan.

Epòk sa a 99% popilsayon Ewòp lan te analfabèt e se te akòz relijyon an.
E si ou te yon mizilman ant 9yèm ak 15yèm syèk, ou pi mal toujou si ou te yon chinwa ant 5èm ak 15zyèm syèk, ou ta gen dwa mande si se moun ki abite Lewòp, si se pa sovay; tou sa akòz de relijyon an.

Mwen pa pratikan Vodou, mwen pa janm pratike relijyon an; men mwen rekonèt enpòtans li nan tout Amerik lan.

Ke se swa an Kolonbi, Brezil, Ayiti, Kiba ak anpil zòn Etazini tankou Georgia, Carolinas yo, Louisiana elatriye, se relijyon sa a ki ede anpil esklav siviv eaklavay.

Pwèl gen tandans a monte nan do m, lè gen moun ki vle derespekte relijyon an!

Gelin_

Post by Gelin_ » Sat Aug 05, 2006 4:58 pm

Se 2 koze ki pale la a, men map chita sou yon sèl:

Eske vodou gen tanp oubyen peristil kote fidèl yo fè sèvis? Wi.</b>

Eske vodou gen pwòp lidè pal ki pou òganize sèvis yo? Wi.</b>

Eske vodou gen pwòp ansèyman pal sou bondye, zanj, moun, lespri ak bonnanj? Wi.</b>

Eske yon moun gendwa antre nan vodou oubyen kite vodou? Wi.</b>

Eske vodou anseye fidèl yo sou fason pou yo viv pou fè lespri ke yap sèvi yo plezi, oubyen pou fè bondye plezi? Wi.</b>

Atoutsa, se pa yon relijyon toujou?

M ka dakò ke vodou pa yon relijyon <u>menmjan</u> ak lòt gwo relijyon yo paske: 1) li pa gen liv sakre ki montre ougan/manbo yo ki ansèyman pou yo bay; 2) fidèl yo pa mache fòse lòt moun antre nan bann nan ak kout poud oubyen ak kout manchèt. Men li fonksyone tankou yon relijyon e an ayiti se tout lajounen moun ap fè va-e-vyen ant legliz e peristil.

gelin

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